Fotlidelser og plager

Vanlige fotlidelser og plager som vi behandler hos oss:

Hammertær

En eller flere tær får en kronisk bøyd stilling og på grunn av den bøyde stillingen utsettes leddene på tærne for press som kan gi hard hud.

Den kan være sykdomsrelatert, følgetilstand eller sekundærfeilstilling som følge av plattfot, hulfot eller tverrplattfot,  eller skorelatert.

Behandling som kan hjelpe og avlaste er såler, endre sko, avlastninger og fotøvelser og fotterapi for å få fjernet hard hud på trykkutsatte områder.

Hallux Valgus

En feilstilling i stortåleddet som som gjør at stortåa går ut av fasong. Dette kan føre til smerter og plager. I tillegg medvirker det til en dårligere gange som igjen fører til at man belaster foten feil. Årsaken er som regel sko men kan også sees i sammenheng med arv.

Behandling med såler, avlastninger, fotøvelser og ikke minst men sist sko.

Plattfot

Innebærer en avflatning av den mediale lengdebuen. Ca 90 % er muskulære og ca 10 % er anatomiske/medfødt. Det er den muskulære varianten fotterapeuter behandler da den anatomiske skal behandlers av lege/ortoped.

En med plattfot vil gjerne falle ned på medial siden da musklene er slappe. Dette vil føre til et feil gangmønster og kan gi følgetilstander og smerter. Her er det viktig med sko, såle og fotøvelser.

Plantarfacitt

Kommer av en betennelsestilstand etter en gjentagende overbelastning under hælen.

Årsaken sees oftest ved overbelastning som ved overdreven løping, gange eller stillestående arbeid på hardt underlag.

Smertene går gjerne fra hælen og langs fotsålen, i tillegg kan også innsiden av fotbuen være smertefull. Noen ganger så invaliserende så man ikke klarer å gå.

En følgetilstand av plantarfacitt er en hælspore men denne trenger ikke være smertefull men kan avdekkes ved røntgen.

Behandling vil være med såle, avlastning og taping med kinesiotape.

Mortons

Er en smertetilstand i forfoten som utløses av at en nerve (som regel mellom 3 og 4 tå) ligger i klem, blir irritert og frembringer smerte. Over tid kan nerven bli hoven, og da dannes det en nerveknute –noe som øker smertebildet enda mer og hevelsen kan bli permanent om det ikke gjøres noe for å forbedre tilstanden. Vi ser denne tilstanden ofte relatert som en følgetilstand av tverrplattfot.

Fotterapeut kan utføre test for få en indikasjon på om det er mortons. I noen tilfeller vil det være nødvendig med operasjon men da må det tas røntgen først for å få en sikker diagnose.

Såle- og avlastningsbehandling samt sko. Leger kan sette kortison ved store smerter.

Vorter

Vorter er godartet utvekster i hud eller slimhinner, og er forårsaket av et virus. Den vanligste typen  vorter får man som regel på hender og under føtter. Slike vorter kommer gjerne på 10-15 % av barn i skolealder.

Vorter opptrer ulikt fra person til person avhengig av vorteviruset.

Vorterviruset trives best i fuktig miljø, det er derfor viktig å bruke sko i felles garderober og dusjer for å unngå smitte og ikke smitte andre. Et annet godt tips er å holde føttene tørre i sokker og sko.

Behandling kan utføres ved frysing eller brenning av vorten av fotterapeut i kombinasjon med vortemiddel.

Torner

Torn er fotykket hud som stikker som en kjegle inn i foten.

Torner oppstår gjerne på trykkpunkter og steder på huden som til stadighet blir utsatt for feil trykkbelastning. De fleste torner oppstår som regel mellom tærne og under foten.

Torner kan være svært smertefullt og kan kjennes ut som nålestikk i foten. Noen merker ingenting.

Fotterapeuten kan fjerne tornen og avlaste området for trykk. Det er viktig å finne årsaken og informere om dette slik at man kan prøve å unngå fremtidige torner.

Tørr Hud

Tørr hud blir stram og sprekker lett i hudoverflaten og den kan føles sår samt at det man kan flasse og klø. Tørr og sprukken hud er inngangsport for bakterier.

Ytre påvirkninger som tørr og varm luft, vinterkulde, sol og såper med høy PH kan være en årsak, men tilstanden kan også være arvelig.

Fotterapeuten kan gi deg behandling og gode råd for daglig pleie av føttene dine.

Hud sprekker/hard hud

Hard hud under føttene oppstår som regel hos de fleste i større eller mindre grad.

Hard hud og sprekker oppstår helst der huden er tørr og utsatt for trykk og friksjon som for eksempel ved feil valg og bruk av skotøy.

Hudsprekkene kan være overfladiske eller så dype at de blør og er blir smertefulle. Det kan da oppstå infeksjon med sopp eller bakterier i sprekkene.

Fotterapeuten kan lime hudsprekker og fjerne hard og død hud.

Psoriasis

Psoriasis er en kronisk hudsykdom hvor det er en betennelse i huden og  hvor huden oftest er rød og har et skjellende utslett.

Årsaken kan være arv men det har også vist seg at stress, infeksjoner, hormonelle forandringer samt alkohol og kjemiske irritasjoner også kan være utløsende.

Det har vist seg at alt fra 7-40 % av personer som har psoriasis har utviklet psoriasisartritt, altså leddbetennelse.

Psoriasis på føttene bør følges opp av fotterapeut jevnlig da vi har utstyr til å slipe huden og prøve å unngå sprekker på føttene. Daglig egenpleie er også viktig!

Behandling av føtter hos Tønsberg Fotklinikk